Kemajuan
ICT atau teknologi maklumat dan komunikasi telah menjadi satu cabaran kepada negara dan sistem
pendidikan khususnya untuk menyediakan sumber tenaga manusia yang
berpengetahuan dan berkemahiran
ICT. Kementerian Pendidikan Malaysia
sebagai peneraju ICT dalam dunia pendidikan perlu menyediakan keperluan fizikal
dan bukan fizikal untuk membolehkan penggunaan ICT sebagai alat pengupaya
(enabling tool) pada semua peringkat organisasi pendidikan. Penggunaan ICT juga mampu membawa perubahan
dan pembaharuan kepada sistem pendidikan ke arah memartabatkan pendidikan
negara pada peringkat antarabangsa.
ICT mula diperkenalkan dalam dunia pendidikan
pada awal tahun 1990-an. Sebelum itu,
pendidikan berasaskan teknologi hanya menggunakan radio, televisyen dan
overhead projector dalam proses membantu sesi pengajaran dan pembelajaran
guru. Rancangan Radio dan TV Pendidikan
juga telah diperkenalkan pada tahun 2000 dengan menggunakan teknologi satelit
supaya siaran tersebut dapat diperluaskan dan diterima oleh sekolah-sekolah
luar bandar dan pendalaman. Bagi
meningkatkan penggunaan ICT, pada tahun 1992, Kementerian Pendidikan telah
membekalkan sebanyak 60 buah sekolah luar bandar dengan 20 set komputer untuk
pelajar dan satu set komputer untuk guru bagi setiap buah sekolah.
Pada
tahun 1994, KPM telah melancarkan Projek Rintis Pengajaran Pembelajaran
Berbantu Komputer bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Matematik di 15 buah
sekolah rendah luar bandar di negeri Selangor.
Setiap sekolah dibekalkan dengan 21 set komputer dan perisian kursus
pendidikan yang disediakan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK). Pada tahun1996 pula, penyediaan infrastruktur
ICT diperluas kepada 209 buah sekolah menengah dan 20 buah sekolah rendah. Sekolah-sekolah menengah ini dibekalkan
dengan 20 set komputer dengan satu pelayan (server) untuk Persekitaran
Rangkaian Setempat (LAN) tanpa kemudahan internet sementara di sekolah rendah
komputer yang dibekalkan tidak dirangkaikan.
Antara tahun 1999 hingga 2000 pula, sebanyak 222 buah sekolah rendah dan
110 buah sekolah menengah di seluruh negara telah dibekalkan sebanayak 10 set
komputer bagi setiap buah sekolah.
Dalam
mengharungi kemajuan ICT, pihak Kementerian Pendidikan sendiri banyak
menghadapi masalah atau cabarannya.
Namun begitu, cabaran-cabaran itu dianggap sebagai satu perintis
kejayaan dan harus diselesaikan serta ditangani dengan bijak. Strategi pelaksanaannya juga harus dirancang
bagi melicinkan lagi usaha meningkatkan penggunaan ICT di sekolah.
Di
antara cabaran-cabaran dan strategi pelaksanaannya adalah seperti berikut,
Pembangunan Infrastruktur ICT
Sekolah
yang masih tidak mempunyai bekalan elektrik menjejaskan pembekalan kemudahan
ICT dalam pengurusan dan pentadbiran serta P & P. Kebanyakan sekolah rendah hanya dibekalkan
dengan elektrik satu fasa. Untuk
kegunaan makmal komputer, bekalan elektrik perlu dinaik taraf kepada tiga
fasa. Adalah menjadi cabaran kepada KPM
untuk menyediakan bekalan elektrik tiga fasa kepada sekolah bagi membolehkan
pelaksanaan ICT sepenuhnya.
Makmal
komputer yang sedia ada tidak dapat menampung keperluan sebagai makmal komputer
mata pelajaran elektif. Sebuah makmal
komputer hanya dapat menampung keperluan untuk lima kelas sahaja kerana setiap
mata pelajaran berasaskan ICT memerlukan empat hingga lima waktu mengajar
seminggu. Adalah menjadi cabaran kepada
KPM untuk menambah bilangan makmal komputer di semua sekolah menengah bagi
menentukan mata pelajaran elektif ICT dapat ditawarkan.
Pembekalan
komputer atau notebook kepada guru dan pensyarah untuk kegunaan P&P masih
tidak mencukupi. Hanya sebilangan kecil
guru dan pensyarah yang memperoleh kemudahan tersebut melalui projek atau
sumbangan tertentu. Untuk meningkatkan
mutu P&P, KPM akan membekalkan komputer kepada guru dengan nisbah 1 : 10
bagi tahun 2002 hingga 2003. Nisbah ini
akan meningkat kepada 1 : 5 pada tahun 2004 hingga 2005, manakala pada tahun
2006 hingga 2010, nisbah komputer berbanding guru adalah 1 : 1.
Walaupun
perancangan telah dibuat, perkakasan komputer yang dibekalkan kepada
Jabatan/Bahagian masih tidak mencukupi bagi memenuhi keperluan personel KPM
disebabkan kekangan peruntukan kewangan.
Di samping itu, kebanyakan komputer yang dibekalkan adalah model
berkapasiti rendah dan tidak dirangkaikan kepada kemudahan internet sedangkan
keperluan untuk kemudahan ini semakin meningkat atas desakan tugas, keperluan
komunikasi, dan memenuhi cabaran merealisasikan e-kerajaan. Sebagai contoh, pada masa kini, pembekalan
komputer dengan nisbah 1 : 1 bagi pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional
(Gred 3 dan ke atas) masih belum mencapai sasarannya. Adalah menjadi cabaran kepada KPM untuk
menyediakan perkakasan komputer yang terkini dan mencukupi kepada semua peringkat
pengurusan KPM ke arah mengukuhkan infrastruktur ICT dalam pendidikan.
Author:
SifooSidee
http://www.mudahbelajar.com
No comments:
Post a Comment